19 Haz 2011

MADIMAK (PANCAR)

Malzemeler:

1 Kg madımak
2 yemek kaşığı un
Madımak, çayır ve meralardan toplanır. Yoksa Zilede kurulan pazar yerinden temin edilebilir,Ayıklandıktan sonra yıkanır. İnce ince doğranıp, tekrar yıkanarak süzgeçten geçirilir. Bir kazanda kıyılmış soğan, yağ ve pastırma ile karıştırılıp, soğan ölünceye kadar beklenir. Daha sonra madımak konur. Biraz bekledikten sonra bulgur ve su ilave edilir. Tuz atılarak iyice pişinceye kadar beklenir.

Bahar aylarında doğada sıkça rastlanan ‘Madımak’
otu, şeker hastalığından böbrek taşına kadar birçok hastalığa iyi geliyor.
‘Madımak’ın doğranmış ve kurutulmuş yumrusundan hazırlanan çay, mide ve bağırsak hastalıklarıyla dizanteriye karşı antiseptik olarak kullanılıyor.

Gaziosmanpaşa Üniversitesi (GOP) Ziraat Fakültesi Bitki Koruma Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Hüseyin Koç, “Yabancı otlarla sağlıklı yaşam” adlı kitabında, özellikle Tokat, Sivas, Yozgat ve bölgesinde sıkça rastlanan madımak otunun özelliklerine dikkati çekti.

Kitapta yer alan bilgilere göre, madımağın “drog” denen yumrusundan hazırlanan çay, mide ve bağırsak hastalıklarıyla dizanteriye karşı antiseptik olarak kullanılıyor.
Madımağın doğranmış ve kurutulmuş yumrusundan hazırlanan çayın, karın ağrısının giderilmesinde, ishal ve iltihaplara karşı etkili olduğu biliniyor. Çok yıllık, otsu bir bitki olan, bahar aylarında yağan yağmurla ortaya çıkan madımak, şeker hastalığı ve böbrek taşı rahatsızlığına da iyi geliyor.
Adına türküler yazılan, yemeği, konservesi yapılan madımağın tozundan hazırlanan merhem yaraların iyileşmesinde kullanılıyor. Halk dilinde keçimemesi, kuşekmeği ve söğüt otu olarak bilinen madımak, genelde köylü kadınlar tarafından toplanarak satışa sunuluyor.

BAŞKA BİR MADIMAK TARİFİ
MADIMAK
Malzemeleri (6 kişilik): 1 kg. madımak, 200 gr. kıyma, 2 kaşık tereyağı, 1 kaşık salça, 1 fincan bulgur, 2 soğan, tuz, karabiber, su.


Hazırlanışı: 

Madımak bahçe kenarlarından veya harmanlardan toplanır. Madımakların yıkanarak kök tarafındaki kırmızı kısımlar alınarak ayıklanır. Tekrar yıkadıktan sonra süzülür. Soğanlar soyulup yemeklik şeklinde doğranır. Bir tencereye tereyağı konularak eritilir, soğanlar ve kıyma ilave edilerek 4-5 dakika soğanlar pembeleşinceye kadar karıştırılır. 
Salça ve 7-8 bardak su ilave edilip kaynatılır. Daha sonra madımakları ilave edip kaynatılır ve bulgur eklenir. Tuz, kara biber eklenerek yaklaşık yarım saat bulgurlar pişene kadar kaynatılır. Sıcak olarak servis yapılır.
Afiyet olsun.

1 yorum:

Adsız dedi ki...

"Latife Hanım"
Şimdi tam mevsimi, babam toplamış getirmiş. Zile’lılar bilir .Küçük bir bitki olduğundan toplaması bayağı zahmetli oluyor. Öyle semt pazarlarında görüp çok pahalı demeyin valla zahmetli iş.Çayır otlarıyla karıştığından çok dikkatli ayıklanması gerekiyor. Neyse kızlarla birlikte anneme yardım ettik ayıkladık.Ben bir miktar pişirmelik aldım.Annem gerisini dondurucuya kaldıracak.

Gelelim yapılışına ayıklama ,yıkama faslı bittikten sonra incecik kıyılır.Su bırakmayan, sapları sertce bir bitki o yüzden ben düdüklüde pişirdim. Suyla birlikte düdüklü tencereye koyup 15 dk. haşladım.O haşlanırken kuru soğanı incecik kıyıp yağda kavurdum.Küçük doğranmış sarımsakları da katıp kavurdum. Geçen yazdan hazırladığım, domates püresi vardı; birazda ondan ekledim. Bu karışımı, bir fincan kadar pirinci (bulgur da olur), tuzunu, kara biberini,pul biberini düdüklü tencereye ekleyip 5 dk. daha pişirdim.
Meraklısına mevsimi geçmeden deneyin derim.Ayy çok lezzetli ,kıyamıyorsun ki yutmaya , ağzında tutasın geliyor diyemem. Bütün faydalı yiyecekler az biraz lezzetsiz gelir,ama yemekte lazım, cancağızlarım:)