15 May 2011

Anılarda Kalan Zile Lisesi Radyosu "Memet Sezen"

 
Anılarda Kalan Zile Lisesi Radyosu    "Memet Sezen"


Anılarda Kalan Zile Lisesi Radyosu

1959'da kurduğumuz Zile Kültür Derneğinin bir çok sosyal faaliyetleri yanında, "Çağıltı" Dergisi de önemli bir yer tutmaktaydı. Ancak bir takım zorluklar nedeniyle 15 sayıya kadar çıkarılabilen dergi, fazla yaşatılamamıştı. 1972'de, bizden sonraki değerli arkadaşlarımız da Kültür Derneğini ve Çağıltı Dergisini bir müddet daha yaşattılar. Dergi, 12. sayısından sonra maalesef devam edemedi ve derneğin faaliyetlerine (tahmin ediyorum) 1994 yılında son verildi.

Geçtiğimiz yıllarda bazı değerli arkadaşlarımızın kitap ve dergi yayımlamış olduklarını, elime geçmese de memnuniyetle duyuyor, Zile'miz adına iftihar ediyorum. Ancak ne var ki, tesadüfen bir yerde görüp okuduğum ve adını zikretmeyeceğim bu dergilerin birinde yanlış verilen bir bilgi dikkatimi çekti. İyice araştırılmadan yazılan bir yazı idi bu. Çok üzüldüm. Çünkü bu tamamen benim içinde olduğum bir konu idi. Öncelikle bir kitap veya dergi hazırlanırken, bahse konu belge ve bilgilerin doğruluğu önemle ve titizlikle araştırılması gerekmektedir. Aksi hâlde bazı noktalarda yanlış tespitler yapılır. Böylece, o yazıdan yanlış bilgilenen her okuyucunun vebali ve sorumluluğu, o yazıyı yazanın boynuna olur. Bir olgu veya bir haber aktarılırken, çok iyi araştırılması ve emin olmadıkça yazılmaması,en doğru yoldur kanısındayım.

Bahsedilen yanlışlık pek öyle önemsenecek bir şey değil. Değil amma, şahsımla ilgili olunca, beni çok üzdü. Elin iğnesi, bana çuvaldız geldi bir bakıma. Dergide anlatılan konu, 1970'li yıllarda Zile Lisesinde kurulan Laboratuar Radyosu idi. Ayrıca başka bir yazı-da da, bu tesisatın kuruluğunu, Radyocu Ömer Gökçek kardeşimizin yaptığı belirtiliyordu ki, hiç ilgisi yoktu bu işte Ömer Ustanın. Yapılan bu yanlış bilgilendirmeyi düzeltme açısından, olayı kısaca anlatmak istiyorum.

O dönemlerde ya kın arkadaşlarım olan lise öğretmenleri ile bir sohbet anında, Zile Lisesi Müdürü rahmetli Cemal Özdemir, lisede bir laboratuar radyosu kurmak istediğini belirterek, bu konuda benim yardımcı olup olamayacağımı sordu. Zile'miz için, böylesi konulara başımı açıp koşuyordum zaten. Gereken finansman konularını hallettikten sonra, müdür beyle atladık, gittik İstanbul'a.
O zamanki Telsiz Kanununa göre, verici almak, satmak, izinsiz yayın yapmak yasaktı. Araştırmalardan sonra, askeriye için telsiz yayınları yapan cihazları üreten bir firma bulduk.
Bu firmanın ismi," Hilkat Bolulu" müessesesi idi. Gittik, derdimizi anlattık. Liselere, laboratuar deneme radyoları olarak, bir çok yere verdiklerini ve radyo yayını başlattıklarını söylediler. Resmen müracaat gerekiyormuş. Onu da tamamladı Cemal Bey. Verecekleri cihazın deneme yayınlarını yaptırdıktan sonra, satın aldık e Zile'ye getirdik. Sadece bir verici ile iş bitmiyordu. Onun ekipmanları vardı. Teyp, pikap, mikrofonlar, preanfi ve kumanda masası vs. gibi bir çok ekipman lazım idi. Bunları da temin ederek, radyoyu kurduk ve yayına başladık.

Radyonun ilk tonmaisteri ve spikeri, İngilizce Öğretmeni Hüseyin Ulus kardeşimizdi. Plak ve bantlardan yapılan müzik yayını yanında, öğrencilerin yaptığı sazlı sözlü canlı yayınları da yayınlıyorduk. Yine Kiraz Festivallerinde, rahmetli dostum Fikret Tarhan ve şimdi Bursa'da emekliliğini yaşayan değerli kardeşim Hüseyin Ulus'un bağ, bağ gezerek bant kayıtı yaptıkları röportaj kayıtlarını da (ki bunlar bende hâlâ mevcuttur), taze, taze Zile Lise Radyosu'ndan günlük yayınlanıyorduk.
Zile'nin yetiştirdiği büyük sanatçı Sadık Doğanay'ın, stüdyo hâline getirilen bir sınıftan yapılan canlı konser yayınları ve daha bir sürü değişik program, yayınlarımıza ayrı bir renk katıyordu. Zile'mize. 100 Watt gücündeki radyonun etkilediği saha, Turhal ve Tokat'ı içerisine alıyordu.

Hatta hava şartları uygun olduğunda, İyonosfer yansımaları ile Kahramanmaraş ve Adıyaman'dan bile dinlendiği haberleri geliyordu kulağımıza. Bu güzel girişimimizi gören Turhal ve Tokat Liseleri de talepte bulundular bana. Onlara da lise radyolarını kurarak faaliyete geçirdim.İşte değerli okurlarım, bir dergideki yanlış haberi düzeltiyorum derken, sizlere Zile Lisesi Radyosu'nun anılarda kalan hikayesini de ister istemez anlatmış oldum.
Dolayısı ile bu konuda l yazı yazmamı isteyen ve bana bu fırsatı veren Orhan Yılmaz Beye teşekkürlerimi arz ediyor, yeni bir heyecan ve potansiyelle yayım hayatına başlayacak olan, ÇAĞILTI' nın üçüncü kuşağı dergiyi sabırsızlıkla bekliyor, yöneten ve yayın kurulu üyelerini en kalbi duygularımla kutluluyor, başarılarının devamını diliyorum.

Memet Sezen-Bu yazı Çağıltı Derğisinin son sayısından alınmıştır.


"Kiraz Bayramı 1973 yılında Öğretmen Hüseyin Ulus'un ,
Zile Lisesi Radyosunda Yayınlanan Kiraz Bayramı Röportajı"



.

Hiç yorum yok: